mandag den 21. januar 2013

Prinsesstårta - et vidunderligt svensk bekendskab

Prinsesstårta er den svenske udgave af en fødselsdagslagkage. Det er blevet en tradition, at jeg laver en klassisk udgave af kagen til min svensker på hans fødselsdag - så får jeg venner og familie også glæde af den.

Nomenom. Prinsesstårta anno 2013.

Det er svært at finde en god opskrift på kagen, synes jeg. Især fordi både smag og udtryk må gå op i en højere enhed (har ikke fundet en opskrift, der rigtigt mestrer det). Jeg bruger lidt gelatin, selvom det måske ikke er come il faut. Så står stykkerne så flot, når de er skårede. Marcipan går man ikke på kompromis med, så derfor er marcipanen selvfølgelig O'ense marcipan.

Prinsesstårta anno 2012.
Jeg fandt en opskrift i min Bonniers bagebog der pimper kagen op med et lag trøffelchokolade - det kan anbefales. Til gengæld er flødeskummen (not a fan) reduceret og erstattet en del af vaniljecreme (stor fan). Bundene er bagt som sædvanlige luftige lagkagebunde i en 24cm form (rækker ca til 12 reelle stykker). Opskriften kan varieres og udvides over følgende tema:

Bunde (3)
4 æg
2 dl hvedemel
1 dl kartoffelmel
2 tsk bagebulver

Chokoladetrøffel (underste lag)
100 g god hakket lys chokolde
0,5 dl piskefløde
2 tsk smør

Bærfyld (midterste lag under cremen)
200 g friske eller frysebær (hindbær)
0,5 dl sukker
(1 blad gelatin)

Vaniljecreme (midterste lag og evt også som ganering under marcipanen hvis ikke ren piskefløde anvendes - eller 2-3 dl piskefløde til det)
0,5 vaniljestang
1 dl mælk
1-2 dl piskefløde
1 æggeblomme
1,5 msk marizena majstivelse
1,5 msk sukker
(2 blade gelatin)

Marcipanlåg (øverst)
400-500 g marcipan og grøn frugtfarve efter behov ELLER færdigkøb låget og rul det på.



Banan, makroner, lakrids, mandelflagepynt o.lig. kunne også være godt i.

Søg den opskrift og fremgangsmåde frem, der passer dig bedst. Hvad er den bedste fødselsdagskage?
















6 kommentarer:

  1. Hvor er det en flot, nærmest professionel tærte. Jeg er sikker på, at ham svenskeren er glad for din bagekunst.
    Vores ultimative fødselsdagskage, specielt til børnebørnene, er en kagemand/-kone(brunsviger)!
    Farmor Elsies idé, of course :-)!
    God tirsdag!

    SvarSlet
  2. Hvor er du sød, Nonna!
    Selvfølgelig, farmors kagekone, åh! Jeg er jo desværre ikke så priviligeret, at have nogle kvindlige familiemedlemmer til at stå for sådan noget. Så det er godt, man selv kan:) Er sikker på, at dine børn/børnebørn sætter stor pris på, at du bager fødselsdagskage til dem!

    SvarSlet
  3. Hvor er du god! Den ser vildt lækker ud.
    Ja jeg er jo et lagkage-svin. Elsker stadig børneversionen med banan og kiwi og creme af halv vanilliecreme halv flødeskum. Ellers er en god kombi at dele den føromtalte creme op i to og blande smeltet chokolade (marabou-daim, toblerone you name it) i den ene del og hindbær i den anden - det er voksen-Rikke der bruger den som afveksling til den go'e gamle børneversion.

    SvarSlet
  4. Hyggeligt med input fra dig, voksen-Rikke:) Ja, den der børneudgave skal man ikke kimse af. Tak for tippet, det ly'er super godt. Hvad finder du mon på til din fødselsdag?

    SvarSlet
  5. MMMMMMMMMMMMMM! I øvrigt thumps up for O'ense Marcipan - is there any other way? ;)

    SvarSlet
  6. Dronningemad, nope, no other way. Brugte det også i de fastelavnsboller jeg lavede sidste weekend.

    SvarSlet