lørdag den 17. november 2012

Om at fryse vinteren ind


Man skal fryse vinteren ind. Sådan siger man her i det lange land. Det er muligt, at man også siger sådan i Danmark, men i så fald har det ingenting med kulde at gøre. For her bliver det koldt på minus 20 grader-måden, og jeg fryser skriver endda bare fra midten af landet. 

Hvornår skal vinterjakken frem?
Som sand stockholmer er man ikke begyndt at fryse vinteren ind endnu, for det er stadig et par grader varmt. Det er kun indvandrere (som jeg selv) der har taget den seriøse vinterjakke i brug. Med den på, møder jeg medlidende lille-ven-blikke, som siger ’hvad vil du dog gøre, når det bliver rigtig koldt?’

De har sikkert ret. Det bliver nok koldt. Det er et godt baometer for at tjekke sin svenskhed – desto længere tid uden vinterjakke desto mere svensk. Nu er jeg vist bare på wannabe-stadiet i den henseende.

Orange galocher
Sidstnævnte bekræftes også af, at jeg ikke er indehaver af et par Bally. En unisex vintersko til stockholmsk vinter. Til denne type vinter hører også galocher, som (business)mænd ifører sig som overtrækssko for at beskytte deres pæne sko mod sne og slud.  

Både sidste års og dette års must-farve i sådanne gummigalocher virker til at være orange. For galocher er ikke bare praktiske men også trendy. I hvert fald at dømme på Normalms og Östermalms mandebenklæder. Galocher findes også til piger, men jeg anskaffer mig nok først sådanne, når jeg er så svensk at vinterjakken kan blive hængende noget længere i skabet.

7 kommentarer:

  1. Smiler og hænger den store dynejakke tilbage i skabet :) Vil anstrenge i kampen mod integrationen - mødes vi i kulden?!

    SvarSlet
  2. Haha vad tuff du är. Vi mødes helt klart i kulden og i integrationskampen:)

    SvarSlet
  3. Jeg ville nu hellere holde mig varm, selvom jeg derved signalerer "indvandrer" :-)! Så må jeg være ekstra svensk om sommeren ;-D !
    Hvad med Lykkens Galocher? De fås sikkert også i forskellige farver?
    Jeg tror ikke, at galocher ellers er trendy herhjemme??

    SvarSlet
  4. Nej, jeg har heller ikke set nogen gå med galocher derhjemme. Måske er det fordi det er mere vinteragtigt her? Måske fordi stockholmere er mere forfængelige end københavnere? Vem vet?

    SvarSlet
  5. Ha ha, det er på mange måder hårdt at skulle integreres, men jeg tror, jeg ville sætte grænsen ved at fryse. Uf, men jeg hader altså også at fryse og vil hellere ligne en omvandrende dyne ;-)

    SvarSlet
  6. Ja, ik'?! Så hellere være varm nydansker i dynejakke:)

    SvarSlet