fredag den 1. februar 2013

Barnboks problematik

Så er vi her igen. Jeg skrev tilbage i efteråret, om hvilke ramaskrig TinTin udgjorde i Stockholm. Jeg satte et punktum, men debatten fortsætter.
(Mellem linjerne står her, at dette pågår som et direkte symptom på svenskernes berøringsangst.)


Man kan lade ordene stå som de er skrevet - i datidens kontekst -,  man kan censurere dem eller man kan lave et forord der forklarer dem. Den svenske model er ofte valgmulighed nummer to. Men efterårets TinTin-oplevelse gjorde pludselig valgmulighed nummer et legal.

Hvad så med valgmulighed tre? Time will show hvad tendens bliver. Men en kendt svensk mamma-tidning tager dog stilling og giver os måske en pejling, når den skriver "Förord? Allvarligt? Ta bort eller strunta i att läsa." 

Jeg observerer blot, for personligt synes jeg forklaringer kan være gode udgangspunkter. Hvis de vel at mærke er forklarende.




2 kommentarer:

  1. Jeg vil også vælge forslag nr. 3, hvis forordet så virkelig forklarer, hvad der er på færde her.

    Jeg har ladet mig fortælle gennem bloggen "Hos Mommer", at din blog er omtalt i et medlemsblad for danskere, der har ejendom i Sverige, kaldet "Torparne". Tillykke med det :-)!
    God mandag!

    SvarSlet
  2. Hej Nonna

    Ja, ikke?! Det er sjovt, så meget spalteplads emnet får i forskellige medier.

    Ja, jeg har ikke selv set det, men er blevet kontaktet af redaktøren derfra :)

    SvarSlet